lauantai 6. elokuuta 2011

Korentokoulu

Mä tykkään sudenkorennoista!
Tänä kesänä olen nähnyt niitä ihan valtavasti. Olen ehkä liikuskellut tavallista enemmän veden lähellä. Olen tiennyt, että on olemassa sininen Neidonkorento ja suuri, ruskea Ukonkorento, mutta ohhoh, niitähän on monia muitakin. Yritin ottaa näiltä sivuilta selkoa kuvaamistani korennoista. Arvailuksi meni...

Ai niin, Neidonkorento on se tummasiipinen, turkoosisävyinen kaunotar, joka ei suvaitse tulla lähellekään kameran kanssa hilluvaa ihmispoloa. Niitä olen nähnyt kesän aikana Virroilla, Billnäsissä ja Lempäälässä.

Ne suuret, ruskeat korennot, joita lentelee siellä sun täällä ja joita luulee äkkiseltään varpuseksi, ovat ruskoukonkorentoja.

Hei, jos joku näistä jotain enemmän ymmärtää ja huomaa minun töpänneen lajin määrityksissä niin korjaavaa kommenttia, kiitos.

Jonkin sortin tytönkorento, kuvattu Virroilla

Elokorento, oranssi, punasilmäinen, kuvattu virtaavan veden äärellä, Virrat

Sirokeijukorento, tottelevainen valokuvamalli, Virrat
Tämä istahti mieheni ukkovarpaalle Fiskarsissa, jätti purematta, kiva korento. Tietääkö joku nimen?
 
Kirjoukonkorento tai siniukonkorento, uskomattoman näköinen, suuri, sinivihreä, utelias häärääjä, joka tuli lähelle ja pörisi kuin helikopteri, kuvattu Torisevan rotkojärvellä












Ei kommentteja:

Lähetä kommentti